Ljusterapi

 

Solen- livets källa

 

Under hösten och vintern känner sig många av oss trötta och orkeslösa. Dessa symptom beror på kroppens normala strävan att anpassa sig till kortare dagar och en mindre mängd naturlig belysning. Detta fenomen kallas för mörkerdepression.

 

Ljusterapi är en terapiform med ljusbestålning mot höst- och vår depressioner. Melatonin dvs sömnhormon som bildas i tallkottskörteln är av stor betydelse för sömnbehovet och piggheten. Hormonet har länge ansetts som viktig för att upprätthålla dygnsrytmen. 

Ljusterapi  minskar frisättningen av melatonin.

 

Hur går det till: 

Ljusterapi verkar via ögonen. ljuset förmedlas till ögats näthinna och vidare via synnerven till hjärnans ljuskänsliga del.

Du sitter i ett ljust rum, där ljusstrålarna från den speciella lampan reflekteras med det vita och ger dig en dos av pigghet.

Ta med dig en bra bok, en korsordstidning eller bara sitt och njut av kaffe eller te. Eftersom ljuset verkar via ögonen bör du ej blunda.

 

Mer info:

Ljusterapi är ett behagligt sätt att sköta om sig själv. Ljusterapilampan är en effektiv ersättning för otillräckligt solljus. Man bör vistas i närheten av lampan helst ½ – 2 timmar dagligen. Effekten är bäst på morgonen. Ljusterapi på kvällen kan ge insomningsbesvär. 

 

Ljusets mängd mäts i lux. En lux motsvarar den mängd ljus som ett brinnande ljus alstrar på en meters avstånd.

Solljusmängden utomhus är cirka 50 000–100 000 lux en vanlig sommardag. Normal allmänbelysning i hemmet ger en ljusmängd på cirka 50–100 lux. Denna mängd är tusen gånger mindre än den naturliga belysningen under en sommardag. Ljusterapilampan ge dig 10 000 lux om avståndet är 25 cm och vid 50 cm ger den 2 500 lux.

 

Ännu mer info: Läs mer om fördelen att behandla sig med ljusterapi på forskning.se -sök på ljusterapi.

 

Kom och få en vitaminkick!